Виховання людяності
Моральною а тим більше духовною є лише людина свідомо гуманна. Серце людини зіткане з її ставлення до інших: те, чого вона варта, цілком визначається тим, до яких людських стосунків вона прагне (психолог С. А. Рубінштейн). Людина, її місце в системі соціальних взаємин – центральна проблема морального виховання. Сьогодні до актуальних проблем морального виховання відносяться формування гуманного ставлення до навколишнього, виховання колективістської спрямованості поведінки, працелюбності, морально – вольових якостей особистості (чесності, скромності, відповідальності, тощо). Питома вага нормативного регулювання поведінки зменшується насамперед через послаблення соціального контролю, що є наслідком демократизації суспільного життя та зниження авторитету старшого покоління. Зростає значення самостійного регулювання поведінки людини на основі гуманістичних цінностей. Адже насправді моральною є людина свідомо гуманна, яка інакше не може діяти, незалежно від того, чи буде винагород-жений її вчинок. Звички гуманної поведінки формуються з дитинства, передусім у взаєминах з дорослими та однолітками. Важливо зрозуміти, що відсутність спеціальних педагогічних умов негативно позначається на формуванні особистості: якщо не виховують батьки та педагоги, то цю місію виконують випадкові люди, засоби масової інформації, тощо.
Уже в ранньому віці починає складатися таке важливе особистісне утворення, як базисна довіра до світу (уявлення дитини про надійних дорослих, емоційна близькість з ними). За умов правильного виховання воно переростає у відкритість до соціальних впливів, готовність сприймати інших людей, інтерес до спілкування. Правильне ставлення дитини до явищ соціального довкілля ґрунтується насамперед на особистісному, суб’єктивному ставленні до дитини близьких дорослих. Для формування гуманістичної позиції важливе позитивне ставлення до себе та інших людей, оптимістичне світосприйняття.
Людяність є базовою особистісною якістю, ознакою соціальної компетентності, яку можна характеризувати за такими складовими: пізнавальний компонент, ціннісний, емоційний, оцінний, поведінковий. Чим ширшим і різноманітнішим стає соціальний досвід дитини, тим більшого авторитету набувають дорослі, які відповідають критеріям моральної поведінки. Саме найближчі дорослі: батьки, члени родини, педагоги – відіграють вирішальну роль в усвідомленні й переживанні дитиною таких моральних категорій як доброта, любов, щастя, гідність людини, честь роду, відданість батькам, вірність, а не абстрактні образи вождів і героїв. Ці моральні категорії є загальнолюдськими і вічними. А цінності, що відповідають їхньому змісту, формують здатність залишатися Людиною за умов змінного соціуму, конкуренції та соціальних негараздів. У педагогічному значенні спілкування з дорослими має як позитивні так і негативні сторони. Дитина освоює і реалізує цілі, які «нав’язуються» дорослим, але водночас вона має можливість розширювати зони діяльності, виходити за межі встановлених норм, шукати нові форми діяльності, тобто поступово ставати практичним організатором власної діяльності. Темпи та динаміка сучасного життя, соціальний поділ та економічні кризи зумовлюють підвищення агресивності та емоційної нестабільності в житті людей. Дорослі не завжди здатні впоратися з життєвими труднощами, зберегти впевненість та відповідальність. У цих умовах зростає роль педагога як прикладу для дитини в соціально прийнятних способах взаємодії з навколишнім. І зовсім неприпустимим є використання у педагогічному процесі засобів, що можуть спровокувати дитину на антигуманні й антисоціальні прояви (наприклад, акцентування на силі як на засобі розв’язання конфліктів, наведення порядку або надмірний осуд негативного вчинку, що переходить у вияв зневаги до особистості, тощо).
Щоб виховний процес наповнювався справді ціннісним змістом, педагог має пам’ятати:
Спрямування духовного розвитку дітей має відповідати системі цінностей, яка реально існує в суспільстві;
Доцільно орієнтуватися на найбільш значущі цінності, які презентують узагальнені цілі соціального становлення;
Виховну функцію може виконувати лише визнана, усвідомлена і емоційно пережита дитиною цінність. Найкращий спосіб передачі дітям норм гуманної поведінки – створення сприятливої соціальної ситуації розвитку. Для соціально – емоційного благополуччя в плані успішності взаємодії з оточенням як у нових ситуаціях, так і в звичних обставинах, важливу роль відіграє впевненість у собі та інших людях, яка, по суті , є показником особистісних можливостей дитини. Дитина тоді впевнена, спокійна, відверта, коли відчуває підтримку, коли вона не боїться, що її не зрозуміють і покарають. Дорослому належить провідна роль у розвитку самої потреби в спілкуванні, він організує взаємодію з дитиною у «зоні найближчого розвитку», забезпечуючи реалізацію її потенційних можливостей. Це вимагає від вихователя гуманістичного світогляду, володіння відповідними педагогічними технологіями, творчого підходу до дітей, врахування їхніх індивідуальних особливостей.
Поряд із традиційними засобами ознайомлення дошкільнят зі світом людей (екскурсії, зустрічі з цікавими людьми, етичні бесіди, заняття, спостереження, ігри соціальної тематики, читання художньої літератури, тощо), для здійснення завдань гуманістичного виховання необхідно використовувати такі виховні технології:
Уроки Добра і Краси, матеріалом до яких можуть слугувати етичні розповіді Василя Сухомлинського;
Етичні казки;
Подорожі до Країни Милосердя;
Психотехнології (гімнастика почуттів, енергетичні вправи «Жива вода», «Серце на долоні», «Тепло рук друга»);
Ігрові технології («Квітка доброти», «Дзвіночки совісті», «Промінчики людяності»);
Ситуації морального вибору (порівняльні, оцінювальні, проблемні);
Складання родового дерева, розгляд фотознімків, документів, листів та інших родинних реліквій;
Діагностичні методики («Моя сім’я», «Життя», «Добро», театралізовані вистави «Гостини», «Відвідини хворого», «Вітання з Днем народження»).
Календар
« Червень 2025 » | ||||||
Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Архів записів
Друзі сайту
Статистика
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0