Головна » Статті » Методичні розробки » семінари, практикуми, тренінги

Духовний розвиток особистості
Мета:

•розширити знання педагогів про духовність, духовні цінності;

•розвивати й формувати духовний світ особистості, її свідомість, характер, вольові
риси, вміння керувати собою;

•вправляти у взаємодопомозі, взаєморозумінні та толерантності.

Обладнання: ватман, маркери, музика, обруч.

План:
1. Духовні цінності особистості, шляхи духовного розвитку дітей дошкільного віку, форми роботи з батьками з духовного виховання дітей (метод «каруселі»).

2. Аналіз анкет відкритого типу.

3. Хвилинка – цікавинка.

4. Сімейне виховання.

5. Самовиховання.

6. Гра «Передай обруч».

Вихователь – методист:


Ми хвилюємось про майбутнє, часто згадуємо минуле…

Але насправді ми живемо в цю мить. Яка називається сьогодні, чи тепер, зараз. А що таке «сьогодні»? Це дорогоцінна секунда життя, дар Божий, який треба раціонально використати. Бо завтрашній день – це крок у невідомість, і не виключено, що це може бути наш останній крок у цьому житті, крок у безкінечність.

Чи доводилось вам замислюватись, хто ми: досконалі біороботи чи люди, тварини (бо і тварини народжують дитинчат, піклуються про них, докладають зусиль для годування їх та облаштування житла) чи духовні створіння?

Хто в нас відчуває?

Як ми рухаємось у просторі?

Хто рухає нашими кінцівками?

Як ми чуємо? Чому ми бачимо і як це відбувається?

Як виникають у нас емоції і чому вони виникають?

Що означають наші спалахи гніву і агресії?

І не треба це пояснювати тим, що хтось нас зачепив за живе, образив,
чи навпаки - ми позаздрили, позловтішалися, попліткували.

Хіба це в людині проявляється духовне начало, частинка Бога Творця, який дав людині безсмертну душу?

А в чому сенс нашого життя?

Є думка, що найвищим сенсом нашого життя є пізнання власної душі.

Єдиний шлях до цього пізнання – через внутрішню любов, через моральне очищення своїх помислів і через внутрішню віру…

Коли ми розберемось у собі – ми зрозуміємо, хто ми є насправді.

Людина не тільки частинка космосу, але й безмежний, дуже складний, багато в чому ще невідомий нам світ. Внутрішній або духовний світ людини — це відчуття, емоції та настрої, задуми та ідеї, поняття і образи, фантазії та ідеали, цінності та теорії. Тому пізнання внутрішнього світу людини не менш необхідне й важливе ніж пізнання оточуючої дійсності.
Сьогодні ми поговоримо про духовні цінності особистості. Що таке духовність у нашому з вами розумінні? Що лежить в основі духовного світу теперішніх молодих батьків? Чи вміємо ми керувати собою, своєю свідомістю, характером, вольовими рисами?
Першим нашим завданням є пригадати:
- які є духовні цінності;
- якими методами та формами роботи ми маємо виховувати духовність у наших найменших людей;
- які форми може мати спільна робота дитячого садка і батьків наших вихованців з духовного виховання дітей;
Ми використаємо метод «каруселі». Для цього необхідно об’єднатись у три групи (команди), кожна почне виконувати своє завдання, тоді інша команда доповнить ці відповіді і так до тих пір, поки ви не повернетесь до свого завдання. Потім ми усі разом проаналізуємо ваші спільні відповіді
І завдання: назвіть:

І. Духовні цінності особистості

ІІ. Шляхи духовного розвитку дітей дошкільного віку

ІІІ. Форми роботи з батьками з духовного виховання дошкільнят.

Необхідно запам'ятати таку закономірність: цінності нав'язані ззовні, не стають внутрішнім надбанням особистості.



ІІ завдання:
Аналіз анкет відкритого типу (для команд)
Мета: визначити, які духовні цінності є пріоритетними.

Яким із духовних цінностей ви віддаєте перевагу?
Позначте цифрами 1 - 10 у порядку переваги.
• віра в Бога;
• знання історії свого народу; пам'ять про своїх предків;
• повага до державної й рідної мови;
• святість материнства, дитинства й старості;
• життя за законами добра й краси;
• творче ставлення до себе й світу:
• відповідальність за себе, за інших і навколишній світ;
• гуманне ставлення до слабких, беззахисних;
• дбайливе ставлення до природи;
• поміркованість та милосердя;

Кого можна назвати духовно багатою людиною?
Позначте цифрами 1 - 7 у порядку переваги.
• той, хто живе по совісті;
• той, хто живе в гармонії з собою і світом;
• у кого різнобічні духовні погреби й інтереси;
• хто гуманний до людей і всього існуючого на планеті;
• хто відповідальний за себе й навколишній світ;
• хто любить дітей, шанує літніх, піклується про жінку - матір;
• хто вміє дотримуватися законів Природи й Космосу;


ІІІ завдання:
Хвилинка – цікавинка, гра «Впізнай своє ім’я»
Вихователь - методист:

У Святому Письмі сказано: «люби ближнього свого, як самого себе». Що ж означає любити себе?
Людина, яка любить себе - чесна з собою, з іншими. Вона настільки приймає себе, свої дії, почуття, що їй не потрібно брехати або прикидатися кимось іншим, для того, щоб здатися кращою, ніж є насправді. Вона розуміє, що Бог її створив саме такою, якою вона має бути. У цьому і виявляється її унікальність і неповторність. Така особистість, з любові до себе, змінює свої деякі звички, поведінку, а ось найкращі якості - розвиває.
І коли ми вміємо повністю приймати і любити себе - то так само ставимося і до інших, оскільки найчастіше, помічаємо в них те, що є в нас, але визнавати цього не хочемо. Концентрація на кращих якостях оточуючих зміцнюватиме нашу любов до себе, і навпаки, чим більше наша самоповага, тим краще ми ставимося до інших.
Пропоную вам трішки відпочити, розслабитись, а тим часом впізнати своє ім’я за описом, який я вам запропоную.



ІV завдання: Сімейне виховання.

Вихователь – методист:

У формуванні духовних цінностей важливу роль відіграє не тільки соціальне середовище, а й сім'я, причому саме вона має чи не найбільший вплив особливо в дитинстві. Від сім'ї значною мірою залежить не тільки те, чи буде людина здоровою, але й те, як зможуть розкритися її задатки, здібності, який у неї характер, як вона ставитиметься до інших людей, нарешті, чи зможе бути щасливою. Лише цілеспрямований вплив сім'ї, суспільства, різних установ може виробити в людині певні риси й властивості.
Завдання: вкажіть мораль, яку діти мають засвоїти з української народної казки:
- «Солом’яний бичок» (будь стриманим, не бажай чужого…)
- «Кривенька качечка» (будь вдячним, поважай чужі таємниці…)
- «Коза – дереза» (поважай себе, звертайся за допомогою до друзів, не бійся)
Доля людини багато в чому залежить від характеру.


Відоме прислів'я вчить: «Посієш випадок - пожнеш звичку. Посієш звичку - пожнеш характер. Посієш характер - пожнеш долю».



Тест «Який у вас характер?»
Відповідайте «так» або «ні» на запитання.
1. Чи поважаєте ви дружбу?
2. Чи захоплює вас все нове?
3. Чи надаєте перевагу старій одежі перед новою?
4. Чи вдаєте з себе задоволеного без будь - якої на те причини?
5. Чи змінювали ви більше трьох разів вибір своєї майбутньої професії?
6. Чи втрачали ви впевненість у собі, вирішуючи важкі завдання?
7. Чи колекціонуєте ви що - небудь?
8. Чи часто ви змінюєте свої плани в останню мить?

Підрахунок:
1. 1 бал — якщо ви відповіли «так» на запитання 1, З і 7;
2. 1 бал — за відповідь «ні» на запитання 2, 4, 5, 6 і 8;

• підрахуйте набрані бали.
Інтерпретація:
- 6 балів - ви врівноважені, рідко створюєте турботи оточуючим, колегам по роботі, друзям;
- від З до б балів - у вас часто змінюється настрій і характер. Не забувайте, що тільки виявляючи постійність і наполег¬ивість, можна успішно рухатись у житті.
- 3 бали - увага! Чому ви не вірите у свої сили? Потрібно більше довіряти своїм близьким і шукати собі друзів серед колег.
Тест «Суб’єктивна хвилина»
Мета: визначення рівня тривожності.
Зафіксуйте час на годиннику з секундною стрілкою і відведіть погляд від годинника. Подумки зафіксуйте протікання часу. Як тільки, на вашу думку, мине хвилина, подивіться на годинник.
• нормальний стан: 65 секунд;
• легка тривожність: 55 - 64 секунди;
• тривога середнього вираження : 45 - 54 секунди (подумайте, що вас хвилює);
• менше 45 секунд: зверніться до пси¬холога;
• менше 35 секунд: зверніться до лікаря.
V завдання, самовиховання.

Вихователь – методист:
Прогресивною може бути лише та система виховання, яка використовує гуманні засоби, спрямована на вільний, гармонійний і всебічний розвиток особистості. Не слід забувати й про самовиховання - це найвища і найскладніша форма виховання. Для його здійснення необхідно:
• постійне прагнення стати кращим;
• знання: яким я є і яким я хотів би бути;
• розуміння шляхів і методів, які могли б наблизити мене до моєї мети;
• систематична й цілеспрямована праця над самим собою.
Ні для кого з нас не є таємницею, що у своїх молитвах ми частіше просимо Бога змінити певні обставини нашого життя, а не нас самих.
Варто пам'ятати, що вміння створювати себе - є однією з вищих людських здібностей. Людина може і повинна розвиватися все життя. Жан Кокто стверджував, що «воля здатна змінити навіть лінії наших долонь»
Безперечно, найцінніше в людини її життя... Як людина зуміє розпорядитися цим даром залежить від неї самої. Прикро, коли це не усвідомлюється, коли втрачається час даремно, без користі, а ще страшніше, коли він губиться негативними звичками, антисоціальними діями.

Вправа: «Поясніть вислови»

«Глибока вода не каламутиться»
«Двічі в одну річку не ввійдеш»
«Не знаєте, чого просите»


Інколи людське життя порівнюють із п'єсою, а людей — з акторами.
Але хто автор цієї п'єси: природа, доля, Бог? І хто в ній ми? Сліпі виконавці чиєїсь чужої волі чи хоча б співавтори? Хто визначає, яку саме роль ми повинні грати у цій п'єсі? Чи є у нас вибір?
В житті кожної людини раніше чи пізніше наступає такий момент, коли вона змушена задуматися над цим. Але, інколи надто пізно, коли її життя наближається до фінішу, й щось змінити вже неможливо. Щоб не потрапити в таку ситуацію, давайте спробуємо зрозуміти це вже зараз.





АНКЕТА «ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ ДУХОВНОГО РОЗВИТКУ»

Мета: допомогти людині краще пізнати себе, власні потреби й прагнення. Накрес¬лити навпроти кожного з 9 запитань 9 відрізків однакової довжини за формою:
ні так
0 ..........10
Залежно від відповіді на запитання зробіть приблизну позначку на координатах відповідного відрізку. Графічне зображення дозволяє візуально уявити місцезнаходження своєї відповіді.
1. Чи добре ви себе знаєте?
2. Чи враховуєте ви в повсякденному житті інтереси інших людей?
3. Спробуйте пригадати, як часто вами оволодіває гнів?
4. Чи подобається вам ділитися тим, що у вас є?
5. Чи маєте ви бажання мати ті речі, які є в інших?
6. Спробуйте визначити, як часто ви по¬мічаєте власні помилки в житті?
7. Чи завжди вам вдається виправити помічені в житті помилки?
8. Вам подобається різнобічно вдоскона¬лювати себе?
9. Чи властиве вам почуття любові до людей?



VI завдання

Вихователь - методист:


Усі ми - люди зв'язані між собою. І якщо боляче або зле стане комусь одному з нас, то цього не можуть не відчути інші.
Кожна людина має прагнути ставати кращою. Тільки самозакохані до безтями люди можуть вважати, що вони ідеальні. Думати так - значить зупинитися у своєму розвитку. А оскільки нічого незмінного не існує, то не йти постійно вперед значить повертатися назад. Тому, поки людина живе - вона просто зобов'язана вдосконалювати себе. Навіть якщо вона не хоче ставати всебічно розвинутою, то може й повинна розвивати в собі хоча б ті властивості, які необхідні їй для професійної діяльності й гармонійного співіснування з іншими людьми.
Ми з вами - колектив дитячого садка, ми вирішуємо, кожен по своєму, одне завдання – догляд, виховання і навчання маленьких дітей, для цього нам потрібні спільні зусилля. Зараз ми потренуємось у допомозі одне одному. Станьте, будь ласка всі у коло, візьміться за руки. Ми маємо всі пролізти у цей великий червоний обруч, передати його по колу назад до ведучого, в разі потреби, допомагаючи одне одному, але при цьому міцно триматись за руки

Категорія: семінари, практикуми, тренінги | Додав: Sana (25.01.2015)
Переглядів: 2007 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Вхід на сайт
Друзі сайту
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0