Головна » Статті » Методичні розробки » семінари, практикуми, тренінги |
Духовний розвиток особистості
Мета: •розширити знання педагогів про духовність, духовні цінності; •розвивати й формувати духовний світ особистості, її свідомість, характер, вольові риси, вміння керувати собою; •вправляти у взаємодопомозі, взаєморозумінні та толерантності. Обладнання: ватман, маркери, музика, обруч. План: 1. Духовні цінності особистості, шляхи духовного розвитку дітей дошкільного віку, форми роботи з батьками з духовного виховання дітей (метод «каруселі»). 2. Аналіз анкет відкритого типу. 3. Хвилинка – цікавинка. 4. Сімейне виховання. 5. Самовиховання. 6. Гра «Передай обруч». Вихователь – методист: Ми хвилюємось про майбутнє, часто згадуємо минуле… Але насправді ми живемо в цю мить. Яка називається сьогодні, чи тепер, зараз. А що таке «сьогодні»? Це дорогоцінна секунда життя, дар Божий, який треба раціонально використати. Бо завтрашній день – це крок у невідомість, і не виключено, що це може бути наш останній крок у цьому житті, крок у безкінечність. Чи доводилось вам замислюватись, хто ми: досконалі біороботи чи люди, тварини (бо і тварини народжують дитинчат, піклуються про них, докладають зусиль для годування їх та облаштування житла) чи духовні створіння? Хто в нас відчуває? Як ми рухаємось у просторі? Хто рухає нашими кінцівками? Як ми чуємо? Чому ми бачимо і як це відбувається? Як виникають у нас емоції і чому вони виникають? Що означають наші спалахи гніву і агресії? І не треба це пояснювати тим, що хтось нас зачепив за живе, образив, чи навпаки - ми позаздрили, позловтішалися, попліткували. Хіба це в людині проявляється духовне начало, частинка Бога Творця, який дав людині безсмертну душу? А в чому сенс нашого життя? Є думка, що найвищим сенсом нашого життя є пізнання власної душі. Єдиний шлях до цього пізнання – через внутрішню любов, через моральне очищення своїх помислів і через внутрішню віру… Коли ми розберемось у собі – ми зрозуміємо, хто ми є насправді. Людина не тільки частинка космосу, але й безмежний, дуже складний, багато в чому ще невідомий нам світ. Внутрішній або духовний світ людини — це відчуття, емоції та настрої, задуми та ідеї, поняття і образи, фантазії та ідеали, цінності та теорії. Тому пізнання внутрішнього світу людини не менш необхідне й важливе ніж пізнання оточуючої дійсності. Сьогодні ми поговоримо про духовні цінності особистості. Що таке духовність у нашому з вами розумінні? Що лежить в основі духовного світу теперішніх молодих батьків? Чи вміємо ми керувати собою, своєю свідомістю, характером, вольовими рисами? Першим нашим завданням є пригадати: - які є духовні цінності; - якими методами та формами роботи ми маємо виховувати духовність у наших найменших людей; - які форми може мати спільна робота дитячого садка і батьків наших вихованців з духовного виховання дітей; Ми використаємо метод «каруселі». Для цього необхідно об’єднатись у три групи (команди), кожна почне виконувати своє завдання, тоді інша команда доповнить ці відповіді і так до тих пір, поки ви не повернетесь до свого завдання. Потім ми усі разом проаналізуємо ваші спільні відповіді І завдання: назвіть: І. Духовні цінності особистості ІІ. Шляхи духовного розвитку дітей дошкільного віку ІІІ. Форми роботи з батьками з духовного виховання дошкільнят. Необхідно запам'ятати таку закономірність: цінності нав'язані ззовні, не стають внутрішнім надбанням особистості. ІІ завдання: Аналіз анкет відкритого типу (для команд) Мета: визначити, які духовні цінності є пріоритетними. Яким із духовних цінностей ви віддаєте перевагу? Позначте цифрами 1 - 10 у порядку переваги. • віра в Бога; • знання історії свого народу; пам'ять про своїх предків; • повага до державної й рідної мови; • святість материнства, дитинства й старості; • життя за законами добра й краси; • творче ставлення до себе й світу: • відповідальність за себе, за інших і навколишній світ; • гуманне ставлення до слабких, беззахисних; • дбайливе ставлення до природи; • поміркованість та милосердя; Кого можна назвати духовно багатою людиною? Позначте цифрами 1 - 7 у порядку переваги. • той, хто живе по совісті; • той, хто живе в гармонії з собою і світом; • у кого різнобічні духовні погреби й інтереси; • хто гуманний до людей і всього існуючого на планеті; • хто відповідальний за себе й навколишній світ; • хто любить дітей, шанує літніх, піклується про жінку - матір; • хто вміє дотримуватися законів Природи й Космосу; ІІІ завдання: Хвилинка – цікавинка, гра «Впізнай своє ім’я» Вихователь - методист: У Святому Письмі сказано: «люби ближнього свого, як самого себе». Що ж означає любити себе? Людина, яка любить себе - чесна з собою, з іншими. Вона настільки приймає себе, свої дії, почуття, що їй не потрібно брехати або прикидатися кимось іншим, для того, щоб здатися кращою, ніж є насправді. Вона розуміє, що Бог її створив саме такою, якою вона має бути. У цьому і виявляється її унікальність і неповторність. Така особистість, з любові до себе, змінює свої деякі звички, поведінку, а ось найкращі якості - розвиває. І коли ми вміємо повністю приймати і любити себе - то так само ставимося і до інших, оскільки найчастіше, помічаємо в них те, що є в нас, але визнавати цього не хочемо. Концентрація на кращих якостях оточуючих зміцнюватиме нашу любов до себе, і навпаки, чим більше наша самоповага, тим краще ми ставимося до інших. Пропоную вам трішки відпочити, розслабитись, а тим часом впізнати своє ім’я за описом, який я вам запропоную. ІV завдання: Сімейне виховання. Вихователь – методист: У формуванні духовних цінностей важливу роль відіграє не тільки соціальне середовище, а й сім'я, причому саме вона має чи не найбільший вплив особливо в дитинстві. Від сім'ї значною мірою залежить не тільки те, чи буде людина здоровою, але й те, як зможуть розкритися її задатки, здібності, який у неї характер, як вона ставитиметься до інших людей, нарешті, чи зможе бути щасливою. Лише цілеспрямований вплив сім'ї, суспільства, різних установ може виробити в людині певні риси й властивості. Завдання: вкажіть мораль, яку діти мають засвоїти з української народної казки: - «Солом’яний бичок» (будь стриманим, не бажай чужого…) - «Кривенька качечка» (будь вдячним, поважай чужі таємниці…) - «Коза – дереза» (поважай себе, звертайся за допомогою до друзів, не бійся) Доля людини багато в чому залежить від характеру. Відоме прислів'я вчить: «Посієш випадок - пожнеш звичку. Посієш звичку - пожнеш характер. Посієш характер - пожнеш долю». Тест «Який у вас характер?» Відповідайте «так» або «ні» на запитання. 1. Чи поважаєте ви дружбу? 2. Чи захоплює вас все нове? 3. Чи надаєте перевагу старій одежі перед новою? 4. Чи вдаєте з себе задоволеного без будь - якої на те причини? 5. Чи змінювали ви більше трьох разів вибір своєї майбутньої професії? 6. Чи втрачали ви впевненість у собі, вирішуючи важкі завдання? 7. Чи колекціонуєте ви що - небудь? 8. Чи часто ви змінюєте свої плани в останню мить? Підрахунок: 1. 1 бал — якщо ви відповіли «так» на запитання 1, З і 7; 2. 1 бал — за відповідь «ні» на запитання 2, 4, 5, 6 і 8; • підрахуйте набрані бали. Інтерпретація: - 6 балів - ви врівноважені, рідко створюєте турботи оточуючим, колегам по роботі, друзям; - від З до б балів - у вас часто змінюється настрій і характер. Не забувайте, що тільки виявляючи постійність і наполег¬ивість, можна успішно рухатись у житті. - 3 бали - увага! Чому ви не вірите у свої сили? Потрібно більше довіряти своїм близьким і шукати собі друзів серед колег. Тест «Суб’єктивна хвилина» Мета: визначення рівня тривожності. Зафіксуйте час на годиннику з секундною стрілкою і відведіть погляд від годинника. Подумки зафіксуйте протікання часу. Як тільки, на вашу думку, мине хвилина, подивіться на годинник. • нормальний стан: 65 секунд; • легка тривожність: 55 - 64 секунди; • тривога середнього вираження : 45 - 54 секунди (подумайте, що вас хвилює); • менше 45 секунд: зверніться до пси¬холога; • менше 35 секунд: зверніться до лікаря. V завдання, самовиховання. Вихователь – методист: Прогресивною може бути лише та система виховання, яка використовує гуманні засоби, спрямована на вільний, гармонійний і всебічний розвиток особистості. Не слід забувати й про самовиховання - це найвища і найскладніша форма виховання. Для його здійснення необхідно: • постійне прагнення стати кращим; • знання: яким я є і яким я хотів би бути; • розуміння шляхів і методів, які могли б наблизити мене до моєї мети; • систематична й цілеспрямована праця над самим собою. Ні для кого з нас не є таємницею, що у своїх молитвах ми частіше просимо Бога змінити певні обставини нашого життя, а не нас самих. Варто пам'ятати, що вміння створювати себе - є однією з вищих людських здібностей. Людина може і повинна розвиватися все життя. Жан Кокто стверджував, що «воля здатна змінити навіть лінії наших долонь» Безперечно, найцінніше в людини її життя... Як людина зуміє розпорядитися цим даром залежить від неї самої. Прикро, коли це не усвідомлюється, коли втрачається час даремно, без користі, а ще страшніше, коли він губиться негативними звичками, антисоціальними діями. Вправа: «Поясніть вислови» «Глибока вода не каламутиться» «Двічі в одну річку не ввійдеш» «Не знаєте, чого просите» Інколи людське життя порівнюють із п'єсою, а людей — з акторами. Але хто автор цієї п'єси: природа, доля, Бог? І хто в ній ми? Сліпі виконавці чиєїсь чужої волі чи хоча б співавтори? Хто визначає, яку саме роль ми повинні грати у цій п'єсі? Чи є у нас вибір? В житті кожної людини раніше чи пізніше наступає такий момент, коли вона змушена задуматися над цим. Але, інколи надто пізно, коли її життя наближається до фінішу, й щось змінити вже неможливо. Щоб не потрапити в таку ситуацію, давайте спробуємо зрозуміти це вже зараз. АНКЕТА «ВИЗНАЧЕННЯ РІВНЯ ДУХОВНОГО РОЗВИТКУ» Мета: допомогти людині краще пізнати себе, власні потреби й прагнення. Накрес¬лити навпроти кожного з 9 запитань 9 відрізків однакової довжини за формою: ні так 0 ..........10 Залежно від відповіді на запитання зробіть приблизну позначку на координатах відповідного відрізку. Графічне зображення дозволяє візуально уявити місцезнаходження своєї відповіді. 1. Чи добре ви себе знаєте? 2. Чи враховуєте ви в повсякденному житті інтереси інших людей? 3. Спробуйте пригадати, як часто вами оволодіває гнів? 4. Чи подобається вам ділитися тим, що у вас є? 5. Чи маєте ви бажання мати ті речі, які є в інших? 6. Спробуйте визначити, як часто ви по¬мічаєте власні помилки в житті? 7. Чи завжди вам вдається виправити помічені в житті помилки? 8. Вам подобається різнобічно вдоскона¬лювати себе? 9. Чи властиве вам почуття любові до людей? VI завдання Вихователь - методист: Усі ми - люди зв'язані між собою. І якщо боляче або зле стане комусь одному з нас, то цього не можуть не відчути інші. Кожна людина має прагнути ставати кращою. Тільки самозакохані до безтями люди можуть вважати, що вони ідеальні. Думати так - значить зупинитися у своєму розвитку. А оскільки нічого незмінного не існує, то не йти постійно вперед значить повертатися назад. Тому, поки людина живе - вона просто зобов'язана вдосконалювати себе. Навіть якщо вона не хоче ставати всебічно розвинутою, то може й повинна розвивати в собі хоча б ті властивості, які необхідні їй для професійної діяльності й гармонійного співіснування з іншими людьми. Ми з вами - колектив дитячого садка, ми вирішуємо, кожен по своєму, одне завдання – догляд, виховання і навчання маленьких дітей, для цього нам потрібні спільні зусилля. Зараз ми потренуємось у допомозі одне одному. Станьте, будь ласка всі у коло, візьміться за руки. Ми маємо всі пролізти у цей великий червоний обруч, передати його по колу назад до ведучого, в разі потреби, допомагаючи одне одному, але при цьому міцно триматись за руки | |
Переглядів: 2007 | |
Всього коментарів: 0 | |
Категорії розділу
Друзі сайту
Статистика
Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0